Berlin ist, wenn’s härter gesagt als gemeint ist - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Tom Peters - WaarBenJij.nu Berlin ist, wenn’s härter gesagt als gemeint ist - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Tom Peters - WaarBenJij.nu

Berlin ist, wenn’s härter gesagt als gemeint ist

Door: tompeters

Blijf op de hoogte en volg Tom

19 September 2010 | Duitsland, Berlijn

Bonjour tout le monde!

Zo, hier zit ik dan aan mijn broodje met nutella in het inmiddels al tweede dagdeel van de heilige zondag. De zon komt maar zelden door, iets waar Petrus boven misschien wel iets aan kan doen. Dit is althans mogelijk volgens mijn eerste lerares, mevrouw Erika van de Deutsch Intensivkurs. Ze hoeft hem alleen even te bellen! Zulke grappen zijn overigens het enige interessante aan de 2 weken durende talencursus, want veel interactie is er niet. Om het niveau van je Duits te bepalen, hebben we vorige week een test moeten doen. Er zijn 16 klassen, en de test wees uit dat ik in de zogenaamde Oberstufe terecht zou komen. De cursus begint dagelijks om 09.00 uur en is in Oost-Berlijn, de andere kant van de stad, waardoor ik van maandag t/m vrijdag om 6.15 uur op moet staan. Dit is bij voorbaat uiteraard al gedoemd om te mislukken, met het resultaat dat ik in slechts 5 dagen tijd al 1 keer niet aanwezig ben geweest. Toch krijg je door de lessen wel handige tips mee. Zo was me al opgevallen dat de meeste buschauffeurs hier nogal nors zijn, iets wat ik wel al gewend was van Maastricht. Hier is echter een medicijn voor volgens die Lehrerin: lachen. Dan moet het vanzelf lukken. Maar goed, in Berlijn wordt volgens reclameposters van de gemeente alles brutaler gezegd dan eigenlijk gemeend is, dus zo zullen ze het zo echt niet bedoelen!

Een ander opvallend fenomeen hier in de Duitse hoofdstad dat me is opgevallen zijn de vele mensen die genieten van een drankje. Het tijdstip speelt geen rol, vaak treffen we niet alleen zwervers dronken aan in de metro, maar ook bouwvakkers doen in de pauze gerust een drankje. Een derde kenmerk van de Duitse samenleving is de enorme bureaucratie. Zo heb je voor het kopen van een telefoon van slechts 12 euro een inschrijvingsbewijs van de gemeente nodig, een paspoort en het liefst ook nog het bewijs van de school dat je hier studeert. En dan denken dat Nederland erg was…

Ik was er al een tijdje naar op zoek, maar heb er gisteren dan toch eindelijk een op de kop weten te tikken voor slechts 25 euro: een mountainbike. Mijn voornemen is om lekker sportief te doen en vanaf volgende week iedere dag naar school te fietsen, maar iets in mij zegt al dat een warme bus straks in die koude winter toch wel érg verleidelijk is.

Langzamerhand beginnen ook de eerste bekenden langs te komen. Afgelopen dinsdag heb ik samen met 2 buurtbewoners uit Thorn, Henk en Joke, heerlijk gegeten in een typisch Beiers restaurant. Met hen heb ik school en mijn en hun toekomstplannen besproken, uiteraard onder het genot van mijn lievelingskostje schnitzel. Kom allemaal maar snel langs, ik ken nu een goed restaurant om uit eten te gaan!

Gisteren hebben Jarno (Nederlands), Adam (Engels) en ik een bezoek gebracht aan voormalig concentratiekamp Sachsenhausen, even buiten Berlijn. Ik heb veel geleerd, en met eigen ogen kunnen zien waar joden, homoseksuelen, gehandicapten, politieke tegenstanders van Hitler’s regime en Roma te werk gesteld werden. Dit was namelijk geen kamp waar opponenten massaal vermoord werden, dat gebeurde hier ‘slechts’ op kleine schaal. Bizar om te horen dat de slachtoffers werkelijk alles werd afgenomen. Zo moesten ze voor hun dood het idee krijgen dat ze een normale medische inspectie ondergingen. De werkelijkheid was echter, dat er bij bijvoorbeeld het inspecteren van een gebit gezocht werd naar gouden tanden. Die konden vervolgens weer omgesmolten en verkocht worden.
Om ieders identiteit af te nemen werden haren afschoren, hetgeen het voor de nazi-beulen makkelijker maakte hen af te maken omdat ze er op die manier minder menselijk uitzagen. Het haar werd dan ook nog gebruikt voor kussens…Respectloos vind ik dan ook de toeristen die in de kelder van het gebouw dat diende voor het opstapelen van lijken breedlachend poseerden voor een foto. Toch weer leuk voor Facebook of Hyves…

Vandaag staat er gelukkig iets vrolijker op het programma: een vlooienmarkt. Ik heb namelijk echt behoefte aan tv, iets wat ik nog steeds niet heb. Toch wel een van de basisbehoeften van de mens, toch? Aangezien het Oktoberfest in München gister begonnen is, rees bij ons ook de vraag of het niet mogelijk is om richting Beieren af te reizen. Ik moet echter nog zien of dit gerealiseerd kan worden, aangezien ook Hamburg, Praag, Auschwitz en Krakow in Polen nog op de planning staan. Laatstgenoemde schijnt volgens een Poolse medestudent trouwens hét uitgaanswalhalla van zijn land te zijn. Die tickets zullen dus naar alle waarschijnlijkheid wel snel geboekt worden!

De gruut’n vanuit een bewolkt Berlijn.

  • 19 September 2010 - 12:26

    Rita:

    Wederom genóten van het lezen van al je ervaringen. Wij verslinden ze!!

  • 19 September 2010 - 12:34

    Marion:

    Hallo Tom,

    Was für ein Abenteuer hast du schon wieder erlebt. Doch hat deine Lehrerin Recht: alle Deutschen (und dann meine ich auch wirklich alle) sind stur. Ist einfach so. Aber eine Witze bricht sofort das Eis!
    In Berlin wird ganz viel gegessen und getrunken, also es gibt immer Getränke und gute Restaurants!
    Ein Konzentrationslager ist sehr beeindruckend. Ich war einmal in Buchenwald, und das Lager war ganz groß. Auch ich fand es sehr schlimm, dass die Leute sich bei den Öfen fotografieren lassen... Einige machten sogar die Türe offen!

    Maar goed, we gaan maar eens verder in het Nederlands. Geniet van de Duitse bureaucratie (je zult er nog veel van meemaken) en van het feesten in de Poolse steden. Enne, misschien kun je voor een tv ook wel naar Mediamarkt gaan. 'Ich bin doch nicht blöd'...

    Liebe Grüße!

  • 19 September 2010 - 13:53

    Sam:

    Krakow is leuk! Veel studenten(Krakow is namelijk 1 van DE studentensteden van Polen), kleine cafe's en veel goedkope alcohol ^^ zeker een aanrader ja :P

  • 19 September 2010 - 19:04

    Ivo:

    Haa Tom,

    Ich zal mich mer de meute bespare om un reactie in t duits te doon,, aangezeen det toch naet zal goan lukke:P hahah,,

    Waal fijn om te leaze desse t noa diene zin hubst ondanks desse zoe vreug opmos en half berlien door mos reize. Duitsers die geniete van n drankje,, ig dink doe oag waal ofnaet? Waat duise eigelijk in dien freizeit?

    Kiek aan zek unne mtb gekocht,, dea zal waal metgoan noa NL ofnaet? Kinne we hie oag nog ins goan fietse :)

    Veul plezeer ng doa,, en tot snel!

    Groetjes,,

  • 22 September 2010 - 08:42

    Elke:

    Haa Tommiej !!

    Waat n verhoale weer allemaol wor !!
    Merruh waat hebs dich nog n plannen allemaol zeg !! :P haha ach jah este einmaol aant reizen bes woorom den neej direct te gooij wor !! (A)

    Veul plezeer nog dao he !!

    xxx

  • 24 September 2010 - 09:16

    Ingrid Vehagen:

    Hoi Tom, wat leuk te lezen wat je allemaal meemaakt daar. Denk nu ook vaker terug aan de tijd dat ik in duitsland woonde.Een bruisende stad heeft ook wel wat ! Wens je nog een super tijd toe, groetjes van je buurvrouw. Tschüss

  • 28 September 2010 - 21:41

    Maarten:

    Enne, hoe is het in Dublin, en Berlijn natuurlijk. Heb zin om langs te komen, binnekort maar eens boeken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Tom

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 28165

Voorgaande reizen:

23 Februari 2015 - 28 Mei 2015

Backpacken in Oceanië en Azië!

31 Januari 2012 - 01 Juli 2012

Afstudeerstage in Athene

01 September 2010 - 20 Februari 2011

Uitwisseling Berlijn

Landen bezocht: