Ich bin ein Berliner! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Tom Peters - WaarBenJij.nu Ich bin ein Berliner! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Tom Peters - WaarBenJij.nu

Ich bin ein Berliner!

Door: tompeters

Blijf op de hoogte en volg Tom

08 September 2010 | Duitsland, Berlijn

Goedemorgen Nederland!

Zo. Ik ben afgelopen zaterdagavond laat eindelijk aangekomen in Berlijn om me definitief te settelen. Mijn trein kwam aan rond 23.00 uur, dus tijd om daarna nog veel te doen was er niet, bovendien was ik redelijk moe. De zondag was al even slaapverwekkend, aangezien er geen enkele winkel open was en ik nog stééds geen internet had. Wat natuurlijk wel essentieel is voor de patatgeneratie...

Ondertussen had ik ook al mijn buren ontmoet: 2 Chinezen, een jongen en een meisje. Het meisje waarvan de naam mij even ontschoten is, spreek zeer goed Duits terwijl ze hier toch pas 5 jaar woont. Met de jongen, genaamd Fong, praat ik Engels.
Helaas kwam ik er achter dat de kamers erg gehorig zijn. Als er in de kamer naast me iets op de grond valt schrik ik wakker omdat ik denk dat er op mijn eigen kamer iets viel. Wat verder frappant is, is het zogenaamde rochelminuutje. Dit vindt plaats op een bepaald moment van de dag wanneer de Chinees even naar het toilet loopt om zijn adem op te frissen. Helaas is ook dit fenomeen hoorbaar tot op mijn kamer. Gelukkig word ik tegenwoordig wel gewaarschuwd als er luid gepraat gaat worden. Zo werd ik door mijn Chinese huisgenote geinformeerd dat ze om 6.00 uur de volgende morgen naar China zou gaan bellen. Dit heb ik natuurlijk geweten, maar wel erg aardig dat ze dit even aangeeft van tevoren.

Maandag kon ik dan eindelijk mijn eerste zaken goed regelen. Ben naar de stad geweest (het centrum dus, want daar zit ik 40 min. met de bus vandaan) en heb daar mijn maandkaart voor het OV gekocht. Ook had ik al even de route naar school uitgestippeld en ook doorlopen. Tsja, je moet wat doen als je nog niemand kent en de introductie pas donderdag begint! Maar voorbereidend werk doen is uiteraard nooit verkeerd! Én internet deed zijn intrede in mijn kamer, waarmee uitzendinggemist.nl binnen handbereik kwam...ook erg belangrijk!

Dit was ook de dag dat de eerste andere Nederlander aankwam: Nick, een jongen waar ik het erg goed mee kan vinden. Gister hebben we ons samen bij de gemeente ingeschreven en hebben ook het contract getekend bij Studentenwerk. Dit had echter heel wat voeten in de aarde. Bij aankomst bij dit Studentenwerk bleek dat ik alle benodigde zaken meegenomen had, alleen moest er ook meteen huur betaald worden voor de maand september en nog eens een borg van 155 euro...Arme student als ik ben, had ik dat geld natuurlijk niet op mijn rekening staan. Een terugreis naar deze organisatie was dus gegarandeerd! Bij de gemeente ging het ook niet erg soepel. Nick en ik moesten een nummer trekken; we hadden geluksnummer 53 en 54, terwijl de teller pas op 13 stond. Maar niet getreurd, zoals een befaamd man ooit zei: ''Ieder nadeel heb z'n voordeel.'' Zo kon Nick in de tussentijd nog een bankrekening openen. Toen we weer teruggingen naar de gemeente en we iets moesten vragen, zag de receptioniste op ons formulier dat we Nederlanders waren. ''Haben Sie die Käse auch mitgenommen?'' vroeg ze spottend. Na ons meermaals en uitgebreid verontschuldigd te hebben dat we dat waren vergeten, konden we onze weg eindelijk vervolgen...

's Middags kwam Lisanne aan, de andere Nederlandse. Samen (lees: Lisanne en Nick) hebben we 's avonds gekookt. Dit was tevens de eerste échte maaltijd die zelf bereid was die ik at. De andere dagen was het vooral een kwestie van uiteten, omdat ik de dag dat ik zelf maar eens iets moest klaarmaken het liefst zo lang mogelijk wilde uitstellen! Onder het eten werden we door een Spaanse dame uitgenodigd met haar en haar vrienden wat te gaan drinken in het centrum later die avond. Zelf had ik ook Perry uitgenodigd, een jongen uit Alkmaar waarmee ik via Facebook al contact had gelegd. Hij zit in dezelfde flat als ik en hij besloot mee te gaan. Ik voelde al aan mijn water dat er aardig wat drankjes doorheen zouden gaan. En zo geschiedde. Het werd een zeer gezellige avond met erg mooie dames! (Voor de liefhebbers plaats ik binnenkort enkele foto's). Het is ons voornemen om vanavond weer de stad onveilig te gaan maken met Annabella, Christina en de rest. En met de start van de introductie morgen en de kennismaking met de Deutsch Intensivkurs, has it all just begun. Ich freue mich drauf und auf wiederschnitzel.

Liebe Grüße aus Berlin!


  • 08 September 2010 - 11:05

    Pieter Minkenberg:

    Ton veel succes in Berlin, du wirst ein Berliner!


  • 08 September 2010 - 11:37

    Rita:

    Goh Tom, je hebt niet stilgezeten. Ik vind het hartstikke fijn om je ervaringen, die je zo uitgebreid beschrijft, te lezen!
    En Pieter: wat leuk om jouw reactie hier terug te vinden!

  • 08 September 2010 - 11:50

    Joop:

    Tom, zo te lezen heb je je erg snel aangepast. Aanrader: Clärchens Ballhaus

  • 08 September 2010 - 13:05

    Rick:

    Zo te heure hebse t good noa dien zin :p en wie lang deese dr euver veurdet se dien drankjes eindelijk eins op haajs?

    Gr. en tot oktober

  • 08 September 2010 - 13:58

    Marion:

    Hallo Tom!

    Wie schön, dass es dir gut geht! Nur schade, dass es so viel Lärm gibt! Einen Vorschlag: Ohropax! ;-)

    Noch viel Spaß! Ich freue mich schon auf deine nächste Nachricht!

    Liebe Grüße,

    Marion

    P.S. Ff in het Nederlands; je moet bij de supermarkt eens 'Pinguis' halen, liggen in het koelvak bij de yoghurt. Is een chocolade-koekreep (ofzoiets). In ieder geval niet te versmaden!

  • 08 September 2010 - 14:56

    Nick:

    Loat die foto's maar komme:P hahaha.
    veul plezeer kearel;)!

  • 09 September 2010 - 06:40

    Theo:

    Tom,

    Dat zijn allemaal kleurrijke c.q. alcoholrijk ervaringen die je op doet in zo'n korte tijd!
    Het verslag leest erg leuk.

  • 09 September 2010 - 14:18

    Tom:

    @ Rick: ging vrie snel :P

    @ Marion: zometeen moet ik naar de Lidl dus zal er zeker eens naar kijken!

    @ Joop: misschien iets om te doen als jullie hier zijn?

  • 09 September 2010 - 15:50

    Cristina:

    Hallo, I am Christina and just wanted to let everyone know how sexy that Perry-fellow is.

    Daaaaaaaamn sexy!!


  • 09 September 2010 - 17:24

    Nanet Hazenbosch:

    Hi Tom!

    Klinkt alsof je het goed naar je zin hebt/naar je zin gaat krijgen daar! Je schrijft trouwens erg leuk.. Heb je Ruben en Joris al gerendez-vousd of zijn die missing in action?

    X Nanet

  • 13 September 2010 - 16:58

    Rens Wijers:

    Wea spr jong;)
    t geit dg doa waal good es g det zo leas
    vul succes doa :)
    grts
    dea rooje vanne steeg

  • 13 September 2010 - 17:57

    Mansiemans:

    Es doe de kees neet mit hubs genomme, kinse waal get fietse oet WOII mit truk numme :D

  • 14 September 2010 - 17:38

    Je Buurvrouw:

    hallo Tom wat leuk om te leeze det ze zo ongernument bis nooit gedacht van dee vreuger zo verlege en stille jong.
    good heej, pas waal good op dich zelf, en veur recepten veur ein lekker maaltje mos ze natuurlijk bij dien broor zeen.
    ich zal dien verslaag blieve volgen en veul plezeer en groetjes van dien buurvrouw marleen en de rest van de familie

  • 19 September 2010 - 19:08

    Ein Berlinerbolke:

    woa blieve die foto's??

    liebe gruße

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Tom

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 28162

Voorgaande reizen:

23 Februari 2015 - 28 Mei 2015

Backpacken in Oceanië en Azië!

31 Januari 2012 - 01 Juli 2012

Afstudeerstage in Athene

01 September 2010 - 20 Februari 2011

Uitwisseling Berlijn

Landen bezocht: