School & Party hardy - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Tom Peters - WaarBenJij.nu School & Party hardy - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Tom Peters - WaarBenJij.nu

School & Party hardy

Door: tompeters

Blijf op de hoogte en volg Tom

17 Oktober 2010 | Duitsland, Berlijn

Aan het thuisfront,

Even te beginnen met een huishoudelijke mededeling voordat ik jullie op de vrije zondag weer eens ga lastigvallen met mijn bezigheden in het prachtige Berlijn. Mijn floormates hebben niets gemerkt van een potentieel afgaande wekker. Niets aan het handje dus. Zorgen gemaakt om niks. Dit wilde ik jullie toch even laten weten…

School. In het Nederlands houdt dit woord naast het bijbrengen van een beetje algemene kennis veelal luieren, propjes gooien en leraren uitdagen in. In het Duits bestaat er echter geen synoniem zoals Schule. Hier betekent het namelijk iets heel anders: opletten, vragen stellen, je eigen mening geven…met andere woorden: participeren. En nee, het is geen schijn, want na het horen van de visie van iemand anders wordt er instemmend geknikt. ''Genau!’’ Des te meer respect heb ik voor de Duitse studenten, omdat de lessen hier over het algemeen maar liefst 4 uur (!) duren. School is voor mij redelijk vermoeiend, en na anderhalf uur heb je het wel gezien. Zo niet onze Oosterburen, die dan nog even actief aan de les deelnemen. Tot zover mijn lofzang over hen, want een mysterieus gebeuren is het kloppen op de tafel na afloop van de les. De eerste keer dat ik en mijn mede-Erasmusstudenten dit zagen, keken we elkaar dan ook vol verbazing aan. Het schijnt een soort applaus te zijn voor de docent, maar een beetje vreemd blijft het wel. Ach, ieder land heeft zijn eigen gewoontes…
Qua rooster heb ik het zo geregeld dat ik de vrijdag vrij heb. Ik kon het namelijk zelf samenstellen, en dan zijn minimaal 3 vrije dagen per week wel erg lekker! Aan het rooster moet nog een beetje geschaafd worden, want sommige lessen bevallen me beter dan andere. Een paar voorbeelden van vakken die ik heb zijn Intercultural Communications, Politische Ökonomie und Sozialstruktur der modernen Gesellschaft en Wirtschaftsdeutsch. Over het algemeen zijn het leuke lessen met veel interactie. Van sommige vakken weet ik dus nog niet of ik ze ga kiezen. Even afwachten…

Vaak wordt gevraagd wat ik nou eigenlijk het leukste aan de uitwisseling vind. Voor mij is deze vraag heel gemakkelijk te beantwoorden; het leren kennen van zoveel verschillende nationaliteiten en culturen. In de afgelopen 6 weken heb ik gesproken –jaa, leest u even mee? – met:
Ieren, Australiërs, Amerikanen, Polen, Slowaken, Duitsers, Fransen, Portugezen, Spanjaarden, Polen, Russen, Italianen, Chinezen, Hongaren, Koreanen, Argentijnen, Schotten, Engelsen, Noren, Finnen, Pakistanen, Zweden etc. Excuses aan de wereldburgers de ik eventueel vergeten ben. Ik kan een artikel in de Volkskrant dat ik voorafgaand aan mijn uitwisseling had gelezen (link: http://www.vkbanen.nl/banen/artikel/Erasmus-beurs-bier-studie/118905.html) dan ook deels zeker bevestigen! Uit het artikel kwam ook de volgende zin:

’’Spanjaarden
Maar hoe zit het met de Spanjaarden, die steeds de zwartepiet krijgen toegeschoven? Gaan zij inderdaad op kosten van de overheid op vakantie?’’

Nou, dit kan ik sowieso al tegenspreken. De Spanjaarden die ik ken are willing to learn, maar houden uiteraard ook van een feestje. Dit heb ik gisteravond ervaren. Ik werd door Seneida uitgenodigd om met haar en de andere Zuid-Europeanen mee te gaan naar een club genaamd Soda. En wat ben ik blij dat ik die uitnodiging niet afgeslagen heb. Het was werkelijk een geweldige discotheek, waar ik zeker naartoe zou gaan met Nederlandse vrienden op bezoek. Er was echter wel één probleem: ik was de enige niet-Spanjaard. En daar sta je dan als nuchtere Hollander tussen al die losse heupen. Uiteraard helpt een drankje dan wel. Of 2. Of 3. Of…Zowel fysiek als financieel gezien heeft dit naderhand geen vruchten afgeworpen. Aangezien het vrijdag ook al feest was… toch maar eens matigen?!

De tickets naar huis voor Kerst zijn inmiddels al geboekt. Van 18 t/m 29 december zal ik weer in het pittoreske Thorn te vinden zijn. Maar voordat het zover is, krijg ik vanavond bezoek van Rick, Elke en Bram uit Nederland, gevolgd door paps, mams en Maarten volgende week. Met hopelijk éindelijk een tv. Want zeg nou zelf: Das Supertalent wil je toch niet missen?

Tschüssi!

  • 17 Oktober 2010 - 13:13

    Nadja:

    Leeeuk berichtje zeg! Volgens mij vermaak je je helemaal prima daar in Berlijn he? Hihi! Leuk dat je nu al zoveel bezoek krijgt van de mensen van het thuisfront! Veeeel plezier!

  • 17 Oktober 2010 - 13:56

    Rita:

    Ah Tom, klinkt geweldig die discotheek! Daar zou ik zelf wel naar toe willen. Sanja, Mieke en Tamila: lijkt het jullie wel wat?

  • 17 Oktober 2010 - 14:06

    Theo Peters:

    Elk verslag leest zich als een colums.Heel erg leuk om je te elzen wat je iedere keer weer meemaakt en ervaart.
    Tot a.s. zaterdag!

  • 17 Oktober 2010 - 17:13

    Marion:

    Hallo Tom!

    Wie schön, wieder eine Geschichte aus Berlin! Aber wusste du das wirklich nicht, dass man in Deutschland auf dem Tisch schlagt? Das machen wir auf Fontys auch, das haben wir sogar im ersten Jahr gelernt. Und ehrlich gesagt finde ich es auch ein bisschen blöd, aber man kann es vergleichen mit applaudieren...

    We gaan weer verder in het Nederlands! Over de Duitse scholieren kan ik alleen maar zeggen: Snap je nu waarom ik ook aan Duitse kinderen les wil geven? ;-)

    En wat leuk dat je met kerst thuis komt! Ik ben op de 20e jarig en ik zal mijn verjaardag ook vieren, dus bij dezen claim ik je al een avond ;-).

    Noch viel Spaß in Berlin!

    Liebe Grüße

  • 17 Oktober 2010 - 21:49

    Tom:

    @ Marion: nee echt nog nooit van gehoord, niemand trouwens hier...Iedereen verbaast zich erover. Wat betreft je verjaardag: oké, dat is dan bij dezen afgesproken!

  • 18 Oktober 2010 - 06:43

    Ingrid Vehagen:

    Hoi Tom,

    wat schrijf je toch leuk!
    Toen je dat schreef van dat kloppen op de tafel moest ik echt lachen want ik was deze eigenschap van de duitsers alweer vergeten...
    Door jou moet ik weer vaker aan mijn verleden in duitsland denken, echt wel grappig wat mijn buurjongen teweeg brengt !!! Groetjes

  • 18 Oktober 2010 - 06:43

    Ingrid Vehagen:

    Hoi Tom,

    wat schrijf je toch leuk!
    Toen je dat schreef van dat kloppen op de tafel moest ik echt lachen want ik was deze eigenschap van de duitsers alweer vergeten...
    Door jou moet ik weer vaker aan mijn verleden in duitsland denken, echt wel grappig wat mijn buurjongen teweeg brengt !!! Groetjes

  • 18 Oktober 2010 - 06:49

    Ingrid Vehagen:

    Sorry Tom, ben niet zo handig met computers....

  • 21 Oktober 2010 - 17:08

    Ine Mooren:

    ha tom
    ook voor mij telkens weer genieten van je heerlijke verhalen,wat een geweldige ervaring
    geniet komend weekend van je pa , ma en maarten ,laat hun maar lekker genieten van de bijzonder plekjes in jouw berlijn
    groetjes

  • 22 Oktober 2010 - 12:59

    Elke:

    Haaaj tommieej !!

    Waar leuk ff biej gekaltj te hebbe zunjig !!
    Jaomer det t woonsdaag aovendj n bietje mis is gelaope :( mer jah ;)
    aeve good nog nne fijne tied dao en wellicht tot urges met kerstmis denne?? ;)


  • 26 Oktober 2010 - 18:21

    Sanja:

    Hallo Tom,het adres van Soda zou ik toch voor mezelf houden (ook al lijkt het me geweldig om daar met je moeder en andere dames uit Baexem "de heupen los te schudden") Sommige dingen zijn toch voor jonge en alleenmaar jonge mensen. Heel veel groetjes uit Maastricht (Brusselseweg ook nog)

  • 04 November 2010 - 23:55

    Ruben:

    Woo blieft dea volgense tekst? En btw: Pakistanen is fout, tis Pakistani;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Tom

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 28168

Voorgaande reizen:

23 Februari 2015 - 28 Mei 2015

Backpacken in Oceanië en Azië!

31 Januari 2012 - 01 Juli 2012

Afstudeerstage in Athene

01 September 2010 - 20 Februari 2011

Uitwisseling Berlijn

Landen bezocht: