Verslag voor in de European Studies Nieuwsbrief - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Tom Peters - WaarBenJij.nu Verslag voor in de European Studies Nieuwsbrief - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Tom Peters - WaarBenJij.nu

Verslag voor in de European Studies Nieuwsbrief

Door: tompeters

Blijf op de hoogte en volg Tom

19 Maart 2012 | Griekenland, Athene

Kalispera iedereen!

Hier even een ander soort verslag dan gebruikelijk. Over een maandje komt een verhaal dat ik heb geschreven voor de nieuwsbrief van mijn opleiding in dat blad te staan. Als trouwe volgers zijn jullie natuurlijk de eersten die het alvast mogen lezen!

Verslag over mijn stage en leven in Athene, Griekenland

Ik ben 4e jaars European Studies student en loop stage bij de Greek Association for Atlantic and European Cooperation. Deze organisatie heeft ten doel de internationale samenwerking te bevorderen en werkt nauw samen met de NAVO. Mijn voornaamste taak is het opzetten van het programma Kernels of our Future. Dit is een zomerkamp op Kreta voor tieners tussen de 15 en 18 jaar die geïnteresseerd zijn in politiek, economie en leiderschap. Door middel van informele en praktische activiteiten zoals simulatiespellen, uitstapjes en debatten wordt hen o.a. dingen geleerd over mensenrechten, de taken van internationale instituten en organisaties zoals de VN, EU en NAVO en economie. Persoonlijke ontwikkeling wordt gestimuleerd, connecties worden gelegd en de leiderschapskwaliteiten van de deelnemers worden bevorderd. Ik houd me nu vooral bezig met het rekruteren van jongeren, het vinden van sponsors en het maken van advertenties voor Kernels.
G.A.A.E.C. is een klein familiebedrijfje dat grotendeels bestaat uit vrijwilligers en stagiairs. Dit is erg fijn, en volgens Mr. Georgiou, de directeur, moet ik hem zelfs als een 2e vader beschouwen. Af en toe komt het Zuid-Europese temperament goed naar voren als er door het kantoor geschreeuwd wordt, maar dit heeft zeker zijn charme. Als je hier initiatief toont, dan wordt dat ook beloond. Ik zou andere European Studies studenten dan ook aanraden te overwegen om hier stage te gaan lopen in het 4e jaar.

Ik verblijf hier in een voor mij interessante periode. Griekenland moet veel bezuinigen en dit is voor de gewone burger erg zwaar. Naar mijn mening wordt er in Noord-Europa te oppervlakkig gedacht over wat er nu eigenlijk aan de hand is in dit Mediterrane land. Volgens velen is de regering inderdaad corrupt en bestaat er in dit wereldje letterlijk vriendjespolitiek; familieleden of kennissen van parlementariërs of lokale politici komen in aanmerking voor goedbetaalde en hoge functies. In onafhankelijk kranten en door mensen die ik spreek wordt gezegd dat objectieve berichtgeving nauwelijks mogelijk is: nieuwslezers van Griekenland’s populairste tv-zender MEGA en andere media zouden op de loonlijst van de regering staan.
Ook ik heb de corruptie aan den lijve ondervonden. Als je hier vergeet een kaartje te kopen voor het OV moet je uiteraard een boete betalen. Als je de vereiste €42,- niet op zak hebt, is €30,- ook goed en is je ID ineens niet meer van belang. De jonge Griekse generatie, waar ik veel mee optrek, lijdt erg onder al deze omkoopschandalen. Zij betalen de rekening voor iets wat ze niet hebben aangericht, en vinden het beeld wat de rest van de wereld van hun land heeft verschrikkelijk. Niet voor niets leidt dit tot massademonstraties die ik ook bijgewoond heb. In Nederland zijn we dat niet gewend, maar hier is er een enorme wil om het systeem te veranderen. De samenhorigheid en eensgezindheid tijdens de protesten was enorm. Ze balen ook van de negatieve berichtgeving in buitenlandse kranten. Matina, een Grieks meisje dat ik hier in Athene ontmoette, was blij eindelijk eens een relativerend bericht te kunnen lezen geschreven door een Zweedse journaliste. Haar moeder is secretaresse bij een rechtbank en dreigt er in salaris achteruit te gaan van €1200,- naar €600,- per maand, een halvering dus, terwijl bijvoorbeeld de prijzen in de supermarkt gelijk zijn aan die bij ons. Is dat dan eerlijk?

Er wordt altijd gezegd dat Griekenland de bakermat is van de democratie, maar op internet vond ik een veelzeggend artikel dat het tegendeel voor de huidige situatie helaas bewijst. Het legt de vinger op de zere plek (http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/03/04/hoe-democratisch-zijn-de-griekse-verkiezingen).
Op 29 april worden er verkiezingen gehouden. Ik vraag me af of deze volksstemming daadwerkelijk veel gaat veranderen, zoals eigenlijk wel de wil van het volk is dat vaak niets met de grote schulden te maken heeft. De tijd zal het leren…

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Athene

Tom

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 28118

Voorgaande reizen:

23 Februari 2015 - 28 Mei 2015

Backpacken in Oceanië en Azië!

31 Januari 2012 - 01 Juli 2012

Afstudeerstage in Athene

01 September 2010 - 20 Februari 2011

Uitwisseling Berlijn

Landen bezocht: